Inovativno upravljanje rizicima po javno zdravlje u Srbiji
Uz podršku Evropske unije, Sektor za vanredne situacije Ministarstva unutrašnjih poslova (SVS) i Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) organizovali su šesti sastanak Radne grupe za razvoj Registra rizika od katastrofa 2. marta 2023. godine u zgradi Ujedinjenih nacija u Beogradu. Ovim sastankom je započela nadogradnja Registra rizika od katastrofa u Srbija, kako bi se u ovu platformu uključili i rizici po javno zdravlje. Radna grupa se sastoji od predstavnika relevantnih institucija vlasnika podataka o rizicima od važnosti za Registar u skladu sa Nacionalnom procenom rizika, a Ministarstvo zdravlja (MZ) je ključni partner za prikupljanje, analizu, kao i prezentovanje podataka o zdravstvenim rizicima.
Nadogradnja
Registra u oblasti javnog zdravlja uključuje unapređenje informacione
infrastrukture i digitalizaciju podataka od važnosti za sistem javnog zdravlja
i njegov odgovor tokom kriznih situacija koje predstavljaju opasnost po
zdravlje građana Republike Srbije.
U saradnji
sa SVS i Republički geodetskim zavodom (RGZ), UNDP pruža tehničku podršku ovoj
nadogradnji Registra, kroz koordinaciju aktivnosti na proceni potreba,
obezbeđivanju angažovanja relevantnih aktera i međuinstitucionalne saradnje,
nadogradnji softverskih performansi i dodavanju dodatnih funkcionalnost i
pod-komponenti, servisa za razmenu podataka, poboljšanje dizajna prilagođenog
korisniku, naprednu obradu i analitiku rizika po javno zdravlje, kao i jasnu i
preciznu prezentaciju informacija i izveštavanje. Dodatno, UNDP koordinira i
pruža podršku procesu prikupljanja podataka i osposobljavanja menadžera
platforme, vlasnika podataka i krajnjih korisnika da pripreme, unesu,
integrišu, objave i podele podatke, kao i da koriste informacije iz Registra i
njegove digitalne analitičke alate kako u svakodnevnom planiranju i sprovođenju
preventivnih mera, tako i u reagovanju u vanrednim situacijama koje predstavljaju
pretnje po javno zdravlje.
UNDP je u saradnji sa SVS, RGZ i MZ 5. i 6. juna 2023. organizovao dvodnevnu radionicuu Aranđelovcu kako bi se uspostavile podgrupe predstavnika nacionalnih institucija prema specifičnoj opasnosti, revidirali svi dostupni setovi podataka, njihov tip, format i učestalost ažuriranja. Na radionici su identifikovani i detaljno razloženi zadaci pojedinačnih institucija prema njihovom mandatu, dogovoreni način korišćenja, pribavljanja i razmene podataka i informacija, i definisani plan i rokovi za završetak ovih zadataka. Pored toga, ovo je bila prilika za podršku MZ u proceni njihovih potreba za georeferenciranom analitikom u praćenju rizika po javno zdravlje, kao i za identifikaciju potreba i mogućnosti za kreiranje zatvorenog podsistema Registra rizika namenjenog isključivo institucijama zdravstvenog sistema. UNDP i RGZ nastavljaju da pružaju podršku nacionalnim institucijama u pojašnjenju tehničkih zahteva Registra, analiziranju postojećih servisa, identifikaciji potencijalnih informatičkih problema i predlaganju rešenja i preporuka za aktivnosti koje bi omogućile odgovarajuću razmenu podataka.
Nadograđeni
Registar će pospešiti informisano donošenje odluka u slučajevima pandemija i
epidemija, kao i eliminisanje ili smanjenje rizika po javno zdravlje u
slučajevima elementarnih i drugih nepogoda sa znatnim zdravstvenim implikacijama,
koje se tiču bujičnih poplava, kvaliteta vazduha i vode, tretiranja otpadnih
voda, regionalnih, nehigijenskih i deponija rudarskog otpada i jalovišta, uvoza,
skladištenja i prevoza opasnih hemikalija, tehnoloških akcidenata, opasnosti po
energetska postrojenja i veće havarije, radijacije, zaštićenih područja
prirode, bezbednosti hrane, bolesti životinja i biljaka, kao i štetnih patogena
biljaka.
Kada bude
završena nadogradnja, Registar će sadržati informacije i pouzdanu analitiku o
izloženosti i podložnosti rizicima za efektivno i efikasno praćenje situacija
sa implikacijama po javno zdravlje koje se mogu desiti na bilo kom delu
teritorije Srbije, sa preciznim lokacijama postojeće infrastrukture, opreme i
ljudskih kapaciteta za reagovanje, kao i za osmišljavanje, planiranje i sprovođenje
mere smanjenja zdravstvenih rizika. Metodologija Svetske zdravstvene
organizacije (SZO) koja podrazumeva softverski Strateški alat za analizu rizika
(STAR) će takođe biti ugrađena u Registar čime će biti omogućena pouzdana
procena rizika po javno zdravlje na osnovu podataka nacionalnih institucija.
Zdravstvena nadogradnja Registra rizika od katastrofa se razvija u okviru inicijative „EU za responzivniji zdravstveni sistem“ u Republici Srbiji, koju zajednički sprovode UNDP i SZO, uz finansijsku podršku Evropske unije.
Registar rizika od katastrofa je prvobitno razvijen i uspostavljen 2022. godine u okviru inicijative „EU za Srbiju otpornu na katastrofe“ i funkcioniše kao podsistem nacionalne infrastrukture geoprostornih podataka, predstavljajući inovativni alat za upravljanje rizicima, reagovanje i planiranje investicija, bezbednosti i održivog razvoja zasnovanog na informacijama o rizicima. Koriste ga svi organi javne uprave koji su uključeni u Nacionalni sistem smanjenja rizika od katastrofa, a dostupan je i široj javnosti. Više o Registru rizika od katastrofa možete naći na sledećim linkovima:
Međunarodna konferencija o smanjenju rizika od katastrofa, oktobar 2022
Srbija dobila Registar rizika od katastrofa, oktobar 2022
Registar rizika na svetskoj izložbi Dubai 2021